Analizy

Data:
29 stycznia 2017Opinie:
0Autor: Anna Dzierzgowska, Piotr Laskowski
Rekomendujemy odrzucenie w całości projektu nowej podstawy programowej, poddanie sposobu, celów i formy nauczania historii debacie publicznej. Rekomendujemy także odejście od myślenia o szkolnej historii w kategoriach historii przede wszystkim, czy też niemal wyłącznie, polityczno-militarnej i włączenie do programów szkolnych historii gospodarczej, społecznej, historii życia codziennego, historii mentalności, historii ciała, mikrohistorii, historii ludowej, nurtów zajmujących się historią kobiet, historii postkolonialnej oraz innych nurtów współczesnej historiografii.
dalej
Data:
23 czerwca 2016Opinie:
0Autor: dr Karolina Starego, Instytut Pedagogiki, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego
Aktywność obywatelska zostaje ostatecznie przyporządkowywana głównie sferze społecznej (angażowanie się w rozwiązywanie problemów społeczności lokalnej, wolontariat); aktywność polityczna obywateli zostaje zredukowana do realizacji obowiązku wyborczego, bądź zgodnego z procedurami demokracji sprzeciwu wobec poczynań władzy (petycje); wymiar polityczny ogranicza się do kwestii ustrojowych; z kolei globalny wymiar obywatelskości, do sprzeciwu wobec łamania praw człowieka. Niejako na bok zostaje odstawiony kontekst ekonomiczny i gospodarczy, który wyznacza kolejny, odrębny obszar funkcjonowania jednostek, grup i społeczności. W efekcie: problemy społeczne/lokalnych społeczności tracą charakter problemów politycznych, czy ekonomicznych, wydają się być nomen omen problemami lokalnymi wyabstrahowanymi z kontekstu globalnego; zjawiska ekonomiczne wyizolowane zostają z kontekstu społecznego, politycznego oraz globalnego; z kolei w wypadku zagadnień politycznych nie uwzględnia się warunków społecznych, ekonomicznych i globalnych.
dalejArchiwum
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2012
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008
- 2007
- 2006