Monitor.edu.pl / Newsy Edukacyjne Kanał RSS: Monitor Edukacji

Czy MEN efektywnie wydaje unijne pieniądze?

Kanał RSS: Newsy edukacyjne
Jak twierdzi Gazeta Prawna, MEN, które ma do dyspozycji do 2013 roku ponad 1 mld euro, słabo radzi sobie z wydawaniem pieniędzy. Na półmetku okresu przewidzianego na wdrożenie programu MEN zakontraktowało niecałe 40 proc. tej kwoty. Najwolniej realizowane są tzw. projekty systemowe, na które MEN otrzymało ponad 0,5 mld euro.

Kilkoma z nich zarządzają  urzędnicy MEN. Terminy rozpoczęcia w niektórych przypadkach były przesuwane nawet kilka razy. Wg Gazety Prawnej, już widać, że unijne pieniądze znacząco nie wpłyną na przyspieszenie reform w edukacji. Spora część środków, które ma do dyspozycji MEN, zostanie przy tym wydana głównie na raporty z badań diagnozujących obecny stan szkolnictwa. Za raportami nie idą natomiast propozycje nowych rozwiązań systemowych.

Tak jest np. w projekcie o wartości 757 tys. zł, zarządzanym przez MEN, a dotyczącym doskonalenia zawodowego nauczycieli. W jego ramach została wykonana analiza obowiązujących przepisów z tej dziedziny. W drugim etapie ma być wdrażana koncepcja zmian przepisów dotyczących doskonalenia zawodowego.

Pieniądze miały być  wykorzystane m. in. do reformowania programów nauczania, opracowania nowych podstaw programowych czy systemu kształcenia nauczycieli. Na przykład projekt zmian w systemie kształcenia zawodowego miał być gotowy w 2012 roku. Jednak dwa unijne projekty dotyczące szkół zawodowych dopiero startują. Od stycznia formalnie ruszył projekt dotyczący potwierdzania kwalifikacji zawodowych, ale dotąd odbyło się tylko jedno posiedzenie tzw. grupy sterującej oraz dwa spotkania z ekspertami.

Dopiero teraz rusza projekt zarządzany przez urzędników MEN, w ramach którego ma powstać strategia zarządzania oświatą w regionach. Za kwotę 6 mln zł zostaną opracowane m. in. 4 raporty (jeden z nich ma np. dotyczyć rozszerzania opieki przedszkolnej), oraz założenia zmian w prawie.

Tempo prac jest wolne we wszystkich projektach zarządzanych przez MEN. Problemem są prace koncepcyjne. Na przykład projekt dotyczący nadzoru pedagogicznego jest realizowany od 2008 roku, obecnie trwa jego drugi etap i już wiadomo, że będzie musiał być przedłużony do końca obecnej perspektywy finansowej 2007 – 2013.

Resort, przekazał  urzędom marszałkowskim duży projekt systemowy, dotyczący tzw. indywidualizacji nauczania w klasach I – III. 600 mln zł, które oddał  regionom, miało wesprzeć szkoły w przyjmowaniu sześciolatków.

Ze środków unijnych finansowane są też prace 31-osobowego zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli. Został powołany w marcu i jak dotąd spotkał się dwa razy.

Gazeta Prawna, 6.07.2010
A.B./A.D., 6 lipca 2010

Zobacz też:
Zajęcia wyrównawcze za pieniądze UE (październik 2009)
MEN nie wykorzystał blisko 10% ubiegłorocznego budżetu

Twoja opinia


Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Fundusze EOG Fundacja im. Stefana Batorego Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży