Monitor.edu.pl / Newsy Edukacyjne Kanał RSS: Monitor Edukacji

Wstępne wyniki egzaminu gimnazjalnego

Kanał RSS: Newsy edukacyjne
CKE opublikowała wstępną informację o wynikach tegorocznego egzaminu gimnazjalnego. W kwietniu testy pisało ok. 462 tys. uczniów z 7 tys. gimnazjów.

Średni wynik testu to 31 pkt. na 50 możliwych z części humanistycznej, 25,5 pkt z matematyczno-przyrodniczej. Z dwóch najpopularniejszych języków uczniowie przeciętnie uzyskali: z języka angielskiego 30, 6 pkt, z niemieckiego – 33 pkt.

W teście humanistycznym egzaminu gimnazjalnego łatwiejsze dla uczniów okazało się wyszukiwanie informacji w podanym tekście, trudniejsze zaś pisanie tekstu własnego. Za zadania sprawdzające umiejętność tworzenia własnego tekstu gimnazjalista mógł dostać na egzaminie maksymalnie 25 pkt. Przeciętny uczeń lub uczennica zdobył tylko około 13. Tymczasem temat "Wyprawa, wędrówka, tułaczka - podróż niejedno ma imię" był według nauczycieli prosty, dawał możliwość rozpisania się.

Za trudne okazało się też polecenie napisania w imieniu szkolnego samorządu podania do dyrektora szkoły o zgodę na przeprowadzenie zbiórki na rzecz fundacji charytatywnej.
Z całego humanistycznego testu gimnazjaliści i gimnazjalistki uzyskali w tym roku średnio 31,67 pkt na 50 możliwych. To niezły wynik - nadrobili zadaniami sprawdzającymi czytanie ze zrozumieniem i sprawność w wyszukiwaniu w tekście informacji.

W części matematyczno-przyrodniczej gimnazjaliści i gimnazjalistki nie poradzili sobie z zdaniami wymagającymi zastosowania książkowej wiedzy do rozwiązania konkretnych problemów. Zadania wyceniono na 8 pkt, uczniowie i uczennice uzyskiwali średnio 2,8. Kiepsko poszło im też samodzielne opisywanie związków przyczynowo-skutkowych czy czasowo-przestrzennych (7,22 pkt na 15 możliwych). Trudność sprawiło przeliczanie odległości na mapie na realny dystans między miastami, zapisywanie wzorów reakcji chemicznych czy określenie prędkości fali dźwiękowej.

Podobnie jak w ubiegłych latach lepiej spisali się uczniowie z dużych miast – tam średni wynik z części humanistycznej wyniósł 33,3 pkt, z matematyczno-przyrodniczej – 28 pkt, z języka angielskiego – 33,9 pkt, z niemieckiego – 34,7 pkt. Gimnazjaliści ze wsi uzyskali odpowiednio: 30,9 pkt, 24,9 pkt, 27,9 pkt, 32,3 pkt.

W tym roku, po raz pierwszy uczniowie pisali dodatkowo test z języka nowożytnego. Mniej trudności sprawił uczniom odbiór tekstu czytanego, ale gdy przyszło im zmierzyć się z odbiorem tekstu słuchanego, poszło im kiepsko.

Większość, bo prawie 348 tys. uczniów, wybrała angielski. Na drugim miejscu był niemiecki (ponad 94 tys.), potem rosyjski (niecałe 6 tys. uczniów) i kolejno: francuski, hiszpański i włoski. Gimnazjaliści mogli wybrać tylko ten język, którego uczą się jako głównego w szkole.

Wyniki testu wskazują, że poziom nauczania języka bardzo zależy od tego, czy szkoła jest w mieście, czy na wsi, i kto w niej uczy. Angliści na wsi radzą sobie gorzej niż w mieście - ich podopieczni osiągają dużo niższe wyniki niż uczniowie z miasta. Średni wynik egzaminu z angielskiego na wsi to 27,8 pkt (na 50 możliwych), a w mieście powyżej 100 tys. mieszkańców - 33,9 pkt.

Na wsi lepiej natomiast wypadł egzamin z rosyjskiego - średnia tu to aż 37 pkt, a w dużych miastach tylko 25,4 pkt. Na wsi pracę znaleźli rusycyści, którzy uczą języka profesjonalnie i z pasją.

Głos Nauczycielski, 9.06.2009, Gazeta Wyborcza, Dziennik „Polska”, 10.06.2009.
A.D./A.R./A.B., 10 czerwca 2009

Zobacz też:
Wyniki sprawdzianu szóstoklasistów

Twoja opinia


Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Fundusze EOG Fundacja im. Stefana Batorego Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży