Monitor.edu.pl / Newsy Edukacyjne Kanał RSS: Monitor Edukacji

Testy nie uczą kompetencji kluczowych

Kanał RSS: Newsy edukacyjne
Egzaminy oparte o testy znacząco wpływają na pracę nauczycieli i szkół. Skierowanie uwagi przede wszystkim na umiejętności poznawcze niższego rzędu, wymagane w tego rodzaju testach, powoduje, że szkoły w mniejszym zakresie kształcą kompetencje kluczowe, zwane kompetencjami XXI wieku - takie m.in. wnioski z badań naukowych dotyczących egzaminów testowych prezentuje w portalu Edunews.pl prezes Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), dr Jacek Strzemieczny. Jacek Strzemieczny omawia raport opublikowany ramach międzynarodowej inicjatywy "Assessment and Teaching of 21st Century Skills" AT21CS http://atc21s.org/ .

Badacze przyznają, że egzaminy wskazują priorytetowe obszary nauczania. Dyrektorzy i nauczyciele zwracają uwagę na to, co jest testowane, analizują rezultaty testów i odpowiednio dostosowują do nich treści i sposoby nauczania.

Dr Strzemieczny podkreśla jednak, że zarówno szerszy kontekst testowanych dziedzin, jak i inne ważne tematy i przedmioty, które nie są testowane, zaczynają być pomijane.

"Nauka w szkole staje się przygotowaniem do testów. Szkoły wykorzystują komercyjne pakiety przygotowujące do egzaminów i ćwiczą z uczniami specyficzne typy zadań i zaproponowane w nich algorytmy. Takie działania przygotowują uczniów tylko do uzyskania dobrych wyników na egzaminach, a nie koncentrują się na procesie rozumienia i uczenia się" - puentuje autor analizy.

Serwis Nauka w Polsce, 3.02.2012
A.B./A.D., 3 lutego 2012

Twoja opinia


Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Fundusze EOG Fundacja im. Stefana Batorego Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży