27 maja Gazeta Wyborcza opublikowała wyniki testu, który wraz z wydawnictwem Operon zorganizowała w kwietniu dla prawie 178 tys. uczniów trzecich klas podstawówek. Z kolei 28 maja CKE ogłosiła wyniki egzaminu dla szóstoklasistów.
Test Operonu i Gazety Wyborczej badał umiejętność czytania, pisania, rozumienia, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Średni wynik uzyskany przez trzecioklasistów to 30,07 pkt. na 40 możliwych do zdobycia (najlepiej wypadły szkoły w dużych miastach wojewódzkich - średnio 31,71 pkt, niewiele gorzej poszło uczniom na wsiach - średnio 29,35 pkt).
Operon wysłał raporty do ponad 6,3 tys. szkół, w których uczniowie pisali sprawdzian. Każda dostanie trzy opracowania - dla szkoły, dla nauczycieli i dla uczniów, którzy zabiorą je do domu, żeby pokazać rodzicom.
Jeśli chodzi o egzaminy, organizowane przez CKE, prawie co czwarta osoba spośród ponad 420 tys. szóstoklasistów i szóstoklasistek na sprawdzianie kończącym szkołę podstawową osiągnęła bardzo niskie wyniki. Najwyższe uzyskało zaledwie 24%, najwięcej jest średniaków. Podobnie było w ubiegłym roku, choć tegoroczne wyniki są nieco gorsze.
Najlepiej uczniowie radzili sobie z czytaniem tekstów - z tych zadań zdobywali średnio 75% możliwych do zdobycia punktów. Najlepiej odczytują dane z tabeli, rozumieją przenośny sens treści i rozumieją tekst popularnonaukowy. Gorzej jest ze zrozumieniem użytego w wierszu słowa.
Słabiej radzą sobie z pisaniem - średnio 57% pkt możliwych do zdobycia. Przy czym prawie 13 tys. uczniów i uczennic (3% wszystkich szóstoklasistów) w ogóle nie dostało za takie zadania punktów. Albo nie potrafili wykonać polecenia, albo w ogóle rezygnowali.
W rozumowaniu (uczeń m.in. ustala wiek, liczy koszty zakupów, porównuje liczby) średnie wyniki szóstoklasisty to 69% pkt. W korzystaniu z informacji (odczytanie mapy pogody, korzystanie ze słownika) – 60% pkt, a w wykorzystywaniu wiedzy w praktyce (np. wyliczanie reszty z zakupów czy ceny wynajmu mieszkania) – 51%.
W tym roku średni wynik na wsiach to niespełna 25 pkt na 40 możliwych do zdobycia. A w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców - powyżej 27 pkt. Tak jak w poprzednich latach chłopcy (24,9 pkt) wypadli gorzej niż dziewczynki (26,7 pkt).
Analiza wyników siódmej już edycji egzaminu wyodrębniła dwie skrajne grupy uczniów - tych, którzy mogą mieć kłopoty w dalszej nauce w gimnazjum, oraz mających duże szanse osiągnąć więcej niż rówieśnicy. Eksperci zwracają uwagę, że mimo iż testy przeprowadzane są od siedmiu lat, wciąż nie korzysta się z w polityce oświatowej kraju.
Minister Hall podkreśliła, że należy szczególnie wzmocnić działanie nadzoru pedagogicznego w szkołach, gdzie uczniowie osiągają najsłabsze wyniki. Trzeba również roztoczyć szczególną opiekę nad uczniami z najwyższymi wynikami, zainteresować się tymi uczniami i pomóc im.
Sprawozdanie ze sprawdzianu dostępne jest na stronie internetowej CKE.
Gazeta Wyborcza, 27.05.2008, Głos Nauczycielski, 28.05.2008, Gazeta Wyborcza, 29.05.2008
Test Operonu i Gazety Wyborczej badał umiejętność czytania, pisania, rozumienia, korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce. Średni wynik uzyskany przez trzecioklasistów to 30,07 pkt. na 40 możliwych do zdobycia (najlepiej wypadły szkoły w dużych miastach wojewódzkich - średnio 31,71 pkt, niewiele gorzej poszło uczniom na wsiach - średnio 29,35 pkt).
Operon wysłał raporty do ponad 6,3 tys. szkół, w których uczniowie pisali sprawdzian. Każda dostanie trzy opracowania - dla szkoły, dla nauczycieli i dla uczniów, którzy zabiorą je do domu, żeby pokazać rodzicom.
Jeśli chodzi o egzaminy, organizowane przez CKE, prawie co czwarta osoba spośród ponad 420 tys. szóstoklasistów i szóstoklasistek na sprawdzianie kończącym szkołę podstawową osiągnęła bardzo niskie wyniki. Najwyższe uzyskało zaledwie 24%, najwięcej jest średniaków. Podobnie było w ubiegłym roku, choć tegoroczne wyniki są nieco gorsze.
Najlepiej uczniowie radzili sobie z czytaniem tekstów - z tych zadań zdobywali średnio 75% możliwych do zdobycia punktów. Najlepiej odczytują dane z tabeli, rozumieją przenośny sens treści i rozumieją tekst popularnonaukowy. Gorzej jest ze zrozumieniem użytego w wierszu słowa.
Słabiej radzą sobie z pisaniem - średnio 57% pkt możliwych do zdobycia. Przy czym prawie 13 tys. uczniów i uczennic (3% wszystkich szóstoklasistów) w ogóle nie dostało za takie zadania punktów. Albo nie potrafili wykonać polecenia, albo w ogóle rezygnowali.
W rozumowaniu (uczeń m.in. ustala wiek, liczy koszty zakupów, porównuje liczby) średnie wyniki szóstoklasisty to 69% pkt. W korzystaniu z informacji (odczytanie mapy pogody, korzystanie ze słownika) – 60% pkt, a w wykorzystywaniu wiedzy w praktyce (np. wyliczanie reszty z zakupów czy ceny wynajmu mieszkania) – 51%.
W tym roku średni wynik na wsiach to niespełna 25 pkt na 40 możliwych do zdobycia. A w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców - powyżej 27 pkt. Tak jak w poprzednich latach chłopcy (24,9 pkt) wypadli gorzej niż dziewczynki (26,7 pkt).
Analiza wyników siódmej już edycji egzaminu wyodrębniła dwie skrajne grupy uczniów - tych, którzy mogą mieć kłopoty w dalszej nauce w gimnazjum, oraz mających duże szanse osiągnąć więcej niż rówieśnicy. Eksperci zwracają uwagę, że mimo iż testy przeprowadzane są od siedmiu lat, wciąż nie korzysta się z w polityce oświatowej kraju.
Minister Hall podkreśliła, że należy szczególnie wzmocnić działanie nadzoru pedagogicznego w szkołach, gdzie uczniowie osiągają najsłabsze wyniki. Trzeba również roztoczyć szczególną opiekę nad uczniami z najwyższymi wynikami, zainteresować się tymi uczniami i pomóc im.
Sprawozdanie ze sprawdzianu dostępne jest na stronie internetowej CKE.
Gazeta Wyborcza, 27.05.2008, Głos Nauczycielski, 28.05.2008, Gazeta Wyborcza, 29.05.2008
A. B. i A. D., 27 maja 2008
Zobacz też:
Sprawdzian dla szóstoklasistów i szóstoklasistek