Monitor.edu.pl / Newsy Edukacyjne Kanał RSS: Monitor Edukacji

Tegoroczny sprawdzian szóstoklasistów i szóstoklasistek

Kanał RSS: Newsy edukacyjne
Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów podczas tegorocznego ogólnopolskiego sprawdzianu to 22,75 punktów na 40 możliwych – poinformowała CKE. To gorszy wynik od ubiegłorocznego. Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów w ubiegłym roku to 25,27 punktów, dwa lata temu 24,56 punktów, a trzy lata temu 25,8 punktów. Ale, jak twierdzi MEN, egzaminów z kolejnych lat nie należy porównywać: różna jest trudność zadań.

Oto szczegółowe, średnie wyniki:
- czytanie: 6,25 na 10 możliwych punktów,
- pisanie - 5,88 na 10 pkt.,
- rozumowanie - 4,11 na 8 pkt.,
- korzystanie z informacji - 2,79 na 4 pkt.,
- wykorzystywanie wiedzy w praktyce - 3,72 na 8 pkt.

Wg CKE, „tegoroczny zestaw zadań był nieco trudniejszy od ubiegłorocznego”. „Uczniowie najwyższe wyniki uzyskali za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność korzystania z informacji, nieźle poradzili sobie z czytaniem i pisaniem, a najsłabiej z zadaniami wymagającymi wykorzystywania posiadanej wiedzy w praktyce” – poinformowała Komisja.

Do tegorocznego sprawdzianu 3 kwietnia przystąpiło 362 tys. szóstoklasistów w całej Polsce. Nowością w tegorocznym ogłoszeniu wyników sprawdzianu jest podanie do publicznej wiadomości informacji o konkretnych umiejętnościach i zadaniach, z którymi uczniowie poradzili sobie najlepiej, i tych z którymi poradzili sobie gorzej. To wskazówka dla nauczycieli i rodziców w jakich obszarach wiedzy i umiejętności pracować z uczniami.

Średni wynik sprawdzianu zależy od trudności zadań – napisano na stronach MEN. W poprzednich latach zadania były łatwiejsze, co wpłynęło na wyższe wyniki sprawdzianów. Z tych względów nie można porównywać średnich wyników uzyskanych w kolejnych latach, ponieważ zależą one głównie od stopnia trudności sprawdzianu, a nie umiejętności uczniów danego rocznika. Sprawdzian jest dobrym narzędziem do diagnozy umiejętności uczniów i porównań dokonywanych między uczniami i szkołami tego samego rocznika.

Dla podnoszenia jakości kształcenia ważne jest stawianie odpowiednio wysokich wymagań, a jednym z narzędzi do uzyskania tego celu są egzaminy zewnętrzne – informuje MEN. Wyniki sprawdzianów i egzaminów pozwalają na zdiagnozowanie, jakie obszary wiedzy i jakie umiejętności wymagają szczególnej uwagi, ponieważ są słabiej opanowane przez uczniów. Są wskazówką dla nauczycieli, na co zwrócić uwagę w procesie nauczania, a dla ministerstwa edukacji narodowej i komisji egzaminacyjnych jakie między innymi umiejętności powinny znaleźć się w arkuszu egzaminacyjnym.

W związku z sukcesywnym wdrażaniem w szkołach podstawowych reformy programowej przewiduje się wprowadzenie od 2015 r. zmian w zasadach przeprowadzania sprawdzianu, który będzie oparty na wymaganiach określonych w nowej podstawie programowej. Zmiana dotyczyć będzie zarówno jakości zadań, jak i formuły organizacyjnej egzaminu.

Głos Nauczycielski, MEN, 29.05.2012
A.D., 29 maja 2012

Zobacz też:
Egzaminy zewnętrzne - jak o nich rozmawiać: raport Monitora Edukacji

Twoja opinia


Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Fundusze EOG Fundacja im. Stefana Batorego Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży