MEN chce, żeby uczniowie odwiedzali miejsca pamięci narodowej: Jasną Górę, Wawel, cmentarz w Katyniu, polskie sanktuaria oraz pomnik Romana Dmowskiego.
Wiceminister Mirosław Orzechowski wysłał w tej sprawie list do dyrektorów szkół. Pisze w nim m.in.: „Uznając, że znajomość Ojczyzny i jej dziejów jest obowiązkiem i wartością, którą szkoła powinna przekazać uczniom w procesie dydaktyczno-wychowawczym także poprzez szeroko pojęte krajoznawstwo, zachęcam do organizowania „podróży historyczno-kulturowych w czasie i przestrzeni”, do miejsc, które tworzyły i tworzą nasze dziedzictwo”. Na stronach internetowych MEN opublikowane zostały także zasady dofinansowania patriotycznych wycieczek przez ministerstwo (szkoła może dostać refundację 30-70% kosztów wycieczki, jeśli złoży wniosek i skorzysta z podpowiedzi resortu). A także dokument (35 stron) zatytułowany „Miejsca pamięci narodowej. Program wycieczek edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Podróże historyczno-kulturowe w czasie i przestrzeni”. A w „Programie” – ministerialny spis miejsc, które uczniowie powinni zobaczyć. Obowiązkowo – Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie („czyli ołtarz Ojczyzny"), katedra na Wawelu i w Gnieźnie oraz Jasna Góra. A za granicą jeszcze Ostra Brama w Wilnie, cmentarz wojenny w Katyniu i bazylika św. Piotra w Rzymie.
W „Programie” znajdują się także propozycje tematycznych wycieczek, jak np. "Piastowski rodowód, czyli w poszukiwaniu źródeł państwowości polskiej" (m. in. Gniezno, Lednica, Kruszwica, Biskupin), „Polsko-krzyżackie zmagania o ujście Wisły" (Grunwald, Brdów, Niepołomice, Malbork) albo „Rzeczpospolita przedmurzem chrześcijańskiej Europy" (Sandomierz, pole bitwy z Tatarami w Lesienicy mauzoleum księcia Jeremiego Wiśniowieckiego w Świętym Krzyżu).
MEN chciałoby też pokazać uczniom polskie sanktuaria (którym poświęca cały rozdział „Programu”). Za wart odwiedzenia uznany został także pomnik Romana Dmowskiego w Warszawie.
-Lista miejsc pamięci narodowej została opracowana przez specjalnie powołany zespół, w którym znaleźli się m.in. historycy i socjolodzy kultury, pracownicy wyższych uczelni i nauczyciele ze szkół. Projekt był konsultowany także z IPN – wyjaśnia w „Rzeczpospolitej” Aneta Woźniak, rzecznik Ministerstwa Edukacji.
Dofinansowanie wycieczki mogą uzyskać najstarsze klasy szkół podstawowych oraz drugie z gimnazjów i liceów. Najlepsze projekty wycieczek wyłonią kuratorzy oświaty.
(Rzeczpospolita 30.02.2007)
Wiceminister Mirosław Orzechowski wysłał w tej sprawie list do dyrektorów szkół. Pisze w nim m.in.: „Uznając, że znajomość Ojczyzny i jej dziejów jest obowiązkiem i wartością, którą szkoła powinna przekazać uczniom w procesie dydaktyczno-wychowawczym także poprzez szeroko pojęte krajoznawstwo, zachęcam do organizowania „podróży historyczno-kulturowych w czasie i przestrzeni”, do miejsc, które tworzyły i tworzą nasze dziedzictwo”. Na stronach internetowych MEN opublikowane zostały także zasady dofinansowania patriotycznych wycieczek przez ministerstwo (szkoła może dostać refundację 30-70% kosztów wycieczki, jeśli złoży wniosek i skorzysta z podpowiedzi resortu). A także dokument (35 stron) zatytułowany „Miejsca pamięci narodowej. Program wycieczek edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Podróże historyczno-kulturowe w czasie i przestrzeni”. A w „Programie” – ministerialny spis miejsc, które uczniowie powinni zobaczyć. Obowiązkowo – Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie („czyli ołtarz Ojczyzny"), katedra na Wawelu i w Gnieźnie oraz Jasna Góra. A za granicą jeszcze Ostra Brama w Wilnie, cmentarz wojenny w Katyniu i bazylika św. Piotra w Rzymie.
W „Programie” znajdują się także propozycje tematycznych wycieczek, jak np. "Piastowski rodowód, czyli w poszukiwaniu źródeł państwowości polskiej" (m. in. Gniezno, Lednica, Kruszwica, Biskupin), „Polsko-krzyżackie zmagania o ujście Wisły" (Grunwald, Brdów, Niepołomice, Malbork) albo „Rzeczpospolita przedmurzem chrześcijańskiej Europy" (Sandomierz, pole bitwy z Tatarami w Lesienicy mauzoleum księcia Jeremiego Wiśniowieckiego w Świętym Krzyżu).
MEN chciałoby też pokazać uczniom polskie sanktuaria (którym poświęca cały rozdział „Programu”). Za wart odwiedzenia uznany został także pomnik Romana Dmowskiego w Warszawie.
-Lista miejsc pamięci narodowej została opracowana przez specjalnie powołany zespół, w którym znaleźli się m.in. historycy i socjolodzy kultury, pracownicy wyższych uczelni i nauczyciele ze szkół. Projekt był konsultowany także z IPN – wyjaśnia w „Rzeczpospolitej” Aneta Woźniak, rzecznik Ministerstwa Edukacji.
Dofinansowanie wycieczki mogą uzyskać najstarsze klasy szkół podstawowych oraz drugie z gimnazjów i liceów. Najlepsze projekty wycieczek wyłonią kuratorzy oświaty.
(Rzeczpospolita 30.02.2007)
A. D., 6 maja 2007
Zobacz też:
Stare i nowe