17 października weszło w życie Rozporządzanie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, które nakłada konkretne zadania także na instytucje systemu oświaty. Głównym celem „Niebieskich Kart” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez przedstawicieli różnych służb w środowisku lokalnym, ale też tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.
W myśl nowych przepisów, szkoła zobowiązana jest do uruchomienia procedury „Niebieskiej Karty”, w przypadku uzasadnionego podejrzenia o stosowanie wobec ucznia przemocy w rodzinie.
Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotował poradnik „Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole”, który może stać się pomocą dla pracowników oświaty w realizacji nowego zadania wynikającego z nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Ustawa nałożyła na placówki oświatowe obowiązek stosowania procedury Niebieskiej Karty.
Publikacja omawia różne aspekty krzywdzenia dzieci w rodzinie, formy krzywdzenia, charakterystyki ofiar i sprawców, konsekwencje przemocy doświadczanej w dzieciństwie. Poszczególne rozdziały są poświęcone rozpoznawaniu, zapobieganiu i przeciwdziałaniu skutkom przemocy wobec dziecka. Poradnik zawiera także opis regulacji prawnych i możliwości interwencji podejmowanych przez szkoły i placówki oświatowe oraz wzory pism procesowych.
ORE, 27.10.2011, 10.11.2011
W myśl nowych przepisów, szkoła zobowiązana jest do uruchomienia procedury „Niebieskiej Karty”, w przypadku uzasadnionego podejrzenia o stosowanie wobec ucznia przemocy w rodzinie.
Ośrodek Rozwoju Edukacji przygotował poradnik „Przemoc w rodzinie wobec dziecka. Procedury interwencyjne w szkole”, który może stać się pomocą dla pracowników oświaty w realizacji nowego zadania wynikającego z nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Ustawa nałożyła na placówki oświatowe obowiązek stosowania procedury Niebieskiej Karty.
Publikacja omawia różne aspekty krzywdzenia dzieci w rodzinie, formy krzywdzenia, charakterystyki ofiar i sprawców, konsekwencje przemocy doświadczanej w dzieciństwie. Poszczególne rozdziały są poświęcone rozpoznawaniu, zapobieganiu i przeciwdziałaniu skutkom przemocy wobec dziecka. Poradnik zawiera także opis regulacji prawnych i możliwości interwencji podejmowanych przez szkoły i placówki oświatowe oraz wzory pism procesowych.
ORE, 27.10.2011, 10.11.2011
A.B./A.D., 10 listopada 2011