PIRSL to międzynarodowe, cykliczne badania biegłości w czytaniu dziesięciolatków. W 2006 roku Polska po raz pierwszy wzięła w nich udział. Nasi uczniowie zajęli 29 miejsce wśród 45 państw. Uzyskali wynik nieco powyżej średniej światowej, ale nie jest to dobry rezultat. Gorzej od Polski wypadła m.in. Republika Południowej Afryki, Katar i Iran. Pierwsze miejsce zajęła Rosja.
Jednak to nie ranking jest najważniejszy, lecz wnioski, które wynikają z badań. Profesor Krzysztof Konarzewski, koordynator badania PIRLS uważa, że trzeba wreszcie zdecydować o obniżeniu wieku szkolnego i objęciu kształceniem sześciolatków. Zmiany wymaga również podstawa programowa. Dzieci powinny być uczone czytania nie tylko z podręczników, ale również z tekstów innych książek i czasopism.
Badania wykazały dodatkowo, że uczniowie w Polsce czują się bezpiecznie w szkołach podstawowych a same szkoły są dobrze zorganizowane i wyposażone. Wysokie jest wykształcenie nauczycieli. Niestety w szkołach króluje „kultura narzekania” a nauczyciele i dyrektorzy są przekonani, że do szkoły przychodzą uczniowie mający coraz większe kłopoty z mówieniem. Badania nie potwierdzają tej opinii.
Z badania PIRLS 2006 wynika, że lepiej czytają dziewczęta niż chłopcy; tylko co drugiemu dziecku czytanie sprawia przyjemność, co trzeci uczeń najwyżej dwa razy w miesiącu czyta dla rozrywki.
Jednak to nie ranking jest najważniejszy, lecz wnioski, które wynikają z badań. Profesor Krzysztof Konarzewski, koordynator badania PIRLS uważa, że trzeba wreszcie zdecydować o obniżeniu wieku szkolnego i objęciu kształceniem sześciolatków. Zmiany wymaga również podstawa programowa. Dzieci powinny być uczone czytania nie tylko z podręczników, ale również z tekstów innych książek i czasopism.
Badania wykazały dodatkowo, że uczniowie w Polsce czują się bezpiecznie w szkołach podstawowych a same szkoły są dobrze zorganizowane i wyposażone. Wysokie jest wykształcenie nauczycieli. Niestety w szkołach króluje „kultura narzekania” a nauczyciele i dyrektorzy są przekonani, że do szkoły przychodzą uczniowie mający coraz większe kłopoty z mówieniem. Badania nie potwierdzają tej opinii.
Z badania PIRLS 2006 wynika, że lepiej czytają dziewczęta niż chłopcy; tylko co drugiemu dziecku czytanie sprawia przyjemność, co trzeci uczeń najwyżej dwa razy w miesiącu czyta dla rozrywki.
A. B., I. D., 16 grudnia 2007
Zobacz też:
Dobra nowina, albo wyniki badań PISA