W liceum uczniowie nie będą mogli się starać o zaświadczenie potwierdzające dysleksję - będzie ono wydawane jedynie w szkole podstawowej.
Od przyszłego roku szkolnego indywidualne problemy uczniów, np. dysleksja czy dysgrafia, będą musiały być rozpoznane już w szkole podstawowej. Zadanie takie zostanie wpisane do statutów szkół. Tak wynika z propozycji zmian w kształceniu specjalnym oraz poradnictwie i pomocy psychologiczno-pedagogicznej przygotowanych przez resort edukacji.
„Oznacza to, że odpowiednie opinie będą mogły być wydawane nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej” – mówi Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej.
Opinie będą ważne przez cały okres edukacji szkolnej, czyli od momentu wydania do zakończenia nauki. Dzięki temu rodzice unikną wielokrotnego wnioskowania o wydanie opinii na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Opinia uprawnia m.in. do przystąpienia do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Maturzyści mający odpowiednie zaświadczenie mogą mieć m.in. wydłużony czas zdawania egzaminu, wypełniać arkusze na komputerze zamiast ręcznie itp.
Zgodnie z projektem każda szkoła będzie musiała wyznaczyć osobę koordynującą pomoc dla uczniów z problemami, a także powołać zespoły do spraw potrzeb edukacyjnych uczniów. Taki zespół mógłby decydować o tym, czy promować ucznia kl. I lub II szkoły podstawowej do klasy wyższej. Obecnie w takiej sprawie opinię musi wydać poradnia pedagogiczno-psychologiczna.
18.01. rozpocznie się cykl konsultacji społecznych proponowanych zmian. Zostaną one wprowadzone do odpowiednich rozporządzeń.
Gazeta Prawna, 15.01.2010
Od przyszłego roku szkolnego indywidualne problemy uczniów, np. dysleksja czy dysgrafia, będą musiały być rozpoznane już w szkole podstawowej. Zadanie takie zostanie wpisane do statutów szkół. Tak wynika z propozycji zmian w kształceniu specjalnym oraz poradnictwie i pomocy psychologiczno-pedagogicznej przygotowanych przez resort edukacji.
„Oznacza to, że odpowiednie opinie będą mogły być wydawane nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej” – mówi Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej.
Opinie będą ważne przez cały okres edukacji szkolnej, czyli od momentu wydania do zakończenia nauki. Dzięki temu rodzice unikną wielokrotnego wnioskowania o wydanie opinii na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Opinia uprawnia m.in. do przystąpienia do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Maturzyści mający odpowiednie zaświadczenie mogą mieć m.in. wydłużony czas zdawania egzaminu, wypełniać arkusze na komputerze zamiast ręcznie itp.
Zgodnie z projektem każda szkoła będzie musiała wyznaczyć osobę koordynującą pomoc dla uczniów z problemami, a także powołać zespoły do spraw potrzeb edukacyjnych uczniów. Taki zespół mógłby decydować o tym, czy promować ucznia kl. I lub II szkoły podstawowej do klasy wyższej. Obecnie w takiej sprawie opinię musi wydać poradnia pedagogiczno-psychologiczna.
18.01. rozpocznie się cykl konsultacji społecznych proponowanych zmian. Zostaną one wprowadzone do odpowiednich rozporządzeń.
Gazeta Prawna, 15.01.2010
A.B./A.D., 15 stycznia 2010