Trzydziestu jeden laureatów Pokojowej Nagrody Nobla zaapelowało do przywódców największych krajów świata o zapewnienie odpowiedniego poziomu edukacji 37 mln dzieci z terenów objętych konfliktami zbrojnymi.
Analizy pokazują, że rozpowszechnianie oświaty prowadzi do zmniejszania skutków konfliktów. Doświadczenia ostatnich 50 lat mówią, że każdy rok edukacji szkolnej o 20% zmniejsza ryzyko udziału chłopców w wojnie. Laureaci Pokojowej Nagrody Nobla przekonują, że jeśli chce się wygrać pokój, trzeba najpierw budować szkoły i zapewnić warunki do zdobywania wiedzy. Ważne jest przy tym zagwarantowanie odpowiedniego poziomu oświaty oraz tolerancja dla różnych przekonań, pochodzenia etnicznego i języka. „Dzieci nie mogą czekać na edukację, kiedy my debatujemy o trudnościach i szczegółach. Pokój zaczyna się od umysłu dziecka i powinien zacząć się już dziś” – konkludują nobliści.
Pod listem podpisali się m.in. Dalajlama, były prezydent USA Jimmy Carter, były prezydent RPA Frederik de Klerk i arcybiskup południowoafrykańskiego Kościoła Anglikańskiego Desmond Tutu i opozycjonistka birmańska Aung San Suu Kyi.
Głos Nauczycielski, 20.11.2008
Analizy pokazują, że rozpowszechnianie oświaty prowadzi do zmniejszania skutków konfliktów. Doświadczenia ostatnich 50 lat mówią, że każdy rok edukacji szkolnej o 20% zmniejsza ryzyko udziału chłopców w wojnie. Laureaci Pokojowej Nagrody Nobla przekonują, że jeśli chce się wygrać pokój, trzeba najpierw budować szkoły i zapewnić warunki do zdobywania wiedzy. Ważne jest przy tym zagwarantowanie odpowiedniego poziomu oświaty oraz tolerancja dla różnych przekonań, pochodzenia etnicznego i języka. „Dzieci nie mogą czekać na edukację, kiedy my debatujemy o trudnościach i szczegółach. Pokój zaczyna się od umysłu dziecka i powinien zacząć się już dziś” – konkludują nobliści.
Pod listem podpisali się m.in. Dalajlama, były prezydent USA Jimmy Carter, były prezydent RPA Frederik de Klerk i arcybiskup południowoafrykańskiego Kościoła Anglikańskiego Desmond Tutu i opozycjonistka birmańska Aung San Suu Kyi.
Głos Nauczycielski, 20.11.2008
A. B./A. D., 20 listopada 2008