Rusza kontrola dotycząca dostępności podręczników szkolnych. Poprzedził ją panel ekspertów – przedstawiciele MEN, reprezentanci fundacji i stowarzyszeń oświatowych oraz wydawcy dyskutowali w siedzibie NIK o problemach związanych z podręcznikami dla uczniów. Wnioski z debaty zostały wykorzystane w programie kontroli.
Efektem zapoczątkowanej w 1999 r. reformy oświaty, która m.in. umożliwiła funkcjonowanie wielu podręczników jest duża liczba wydawców i tytułów wydawniczych oraz konkurencja na rynku. Stabilności na rynku podręczników szkolnych nie sprzyja również zbyt częsta zmiana podstaw programowych, co ogranicza dostęp do podręczników używanych.
Problemy wywołuje także sprawa darmowych podręczników. Zdaniem ekspertów niosą one ze sobą szansę dla dzieci i młodzieży z terenów wiejskich oraz uboższych rodzin . Z drugiej strony Polska Izba Książki (PIK) alarmuje, że darmowe podręczniki dla klas I-III oznaczać będą spadek przychodów wydawców o około 350 mln zł rocznie, a straty (i być może przymusowe zwolnienia) dotkną także księgarzy, hurtowników i drukarnie.
Dziennik Gazeta Prawna, 23.12.2014
Efektem zapoczątkowanej w 1999 r. reformy oświaty, która m.in. umożliwiła funkcjonowanie wielu podręczników jest duża liczba wydawców i tytułów wydawniczych oraz konkurencja na rynku. Stabilności na rynku podręczników szkolnych nie sprzyja również zbyt częsta zmiana podstaw programowych, co ogranicza dostęp do podręczników używanych.
Problemy wywołuje także sprawa darmowych podręczników. Zdaniem ekspertów niosą one ze sobą szansę dla dzieci i młodzieży z terenów wiejskich oraz uboższych rodzin . Z drugiej strony Polska Izba Książki (PIK) alarmuje, że darmowe podręczniki dla klas I-III oznaczać będą spadek przychodów wydawców o około 350 mln zł rocznie, a straty (i być może przymusowe zwolnienia) dotkną także księgarzy, hurtowników i drukarnie.
Dziennik Gazeta Prawna, 23.12.2014
A.B., 22 grudnia 2014