Monitor.edu.pl / Newsy Edukacyjne Kanał RSS: Monitor Edukacji

Najzdolniejsi uczniowie mają dostać wsparcie

Kanał RSS: Newsy edukacyjne
W Ministerstwie Edukacji Narodowej powstanie specjalny wydział, który zajmie się przygotowywaniem systemu pracy ze zdolnymi uczniami i uczennicami – napisano w „Rzeczpospolitej”.

Aleksandra Kowalik, dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego i Wychowania MEN uważa, że za mało poświęca się uwagi zdolnym uczniom. Są szkoły, które z nimi pracują, ale są takie miejsca, gdzie diamenty w ogóle nie są poszukiwane. I dodaje, że wybitnie uzdolnieni nie zawsze są najlepszymi i najgrzeczniejszymi uczniami i dlatego trzeba umieć do nich dotrzeć. Również dla wielu nauczycieli praca z wybitnymi uczniami stanowi nie lada wyzwanie.

MEN planuje wprowadzić jednolity dla całego kraju system wspierania zdolnych uczniów i uczennic. W tym celu jeszcze w tym roku przeprowadzi ogólnopolską diagnozę. Ma ona dać odpowiedź na pytania, m.in. jaki jest w Polsce procent uczniów zdolnych, w jakich regionach kraju są szkoły, które mogą się pochwalić uczniami odnoszącymi sukcesy w olimpiadach przedmiotowych, a gdzie ich brak.

„Chcemy skupiać się nie tylko na przygotowywaniu do konkursów i olimpiad przedmiotowych. Zdolne dziecko może się rozwijać, uczestnicząc np. w badaniach naukowych na uczelni” – mówi Aleksandra Kowalik.

„Niewielu nauczycieli matematyki potrafi rozwiązywać olimpijskie zadania, ale ważne, by każdy potrafił powiedzieć uczniowi, po jakie książki sięgnąć, gdzie się zwrócić, by móc się rozwijać” – mówi Włodzimierz Zielicz, fizyk z LO im. Kopernika w Warszawie, który przygotowuje uczniów do olimpiad.

Ministerstwo chce stworzyć listę miejsc, w których zdolni mogą się rozwijać. Stworzenie takiej bazy adresów, w której np. można znaleźć najbliższą uczelnię udostępniającą licealistom laboratorium chemiczne, to jeden z pomysłów MEN na poprawienie pracy szkół ze zdolnymi uczniami.

Wielu dyrektorów szkół podkreśla, że sprawdza się połączenie w jednym zespole szkół gimnazjum i liceum. Wtedy nauczyciele mają szanse na lepsze poznanie uczniów. Dyrektorzy podpowiadają też, że w rozwijaniu zainteresowań matematycznych sprawdzają się brydż i szachy. Urzędnicy zbiorą też dobre przykłady pracy ze zdolnymi. Pod koniec roku mają się rozpocząć szkolenia dla nauczycieli, rodziców i samorządowców dotyczące pracy z wybitnymi uczniami i uczennicami.

Rzeczpospolita, 24.02.2010
A.B./A.D., 24 lutego 2010

Zobacz też:
Projekt wprowadzenia obowiązkowej nauki gry w szachy w szkołach

Twoja opinia


Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Fundusze EOG Fundacja im. Stefana Batorego Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży