Od września nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej w Jedlance koło Radomia będą stosować metodę kinezjologii edukacyjnej, czyli ruchu i ćwiczeń w czasie zajęć lekcyjnych. Ćwiczenia mają ułatwić uczniom koncentrację i szybsze czytanie ze zrozumieniem. Pomysłodawczynią projektu jest dyrektorka szkoły w Jedlance, Beata Jagielska. Eksperyment obejmie około 50 uczniów i uczennic w wieku od 8 do 12 lat. Każdy dzień w szkole rozpoczynać się będzie od ćwiczeń aktywujących i integrujących pracę poszczególnych ośrodków mózgu. „Ich celem jest pełne uaktywnienie funkcjonowania obydwu półkul mózgowych, wspomaganie indywidualnego stylu i tempa uczenia się dziecka oraz pokonania stresu edukacyjnego” - wyjaśniła pani dyrektor. Dzieci, które biorą udział w eksperymencie, podzielono na grupy ze względu na tempo czytania i umiejętności czytania ze zrozumieniem, umiejętności komunikowania się i współpracy z otoczeniem, organizacji pracy, podstawowe zainteresowania oraz umiejętność skupienia uwagi. Nauczyciele stosujący metodę wzięli też pod uwagę inne predyspozycje dzieci, m.in. to czy są one tzw. wzrokowcami czy słuchowcami. Na koniec roku szkolnego początkowe wyniki badań zostaną porównane z efektami końcowymi. Według dyrektor Jagielskiej, zastosowanie kinezjologii edukacyjnej w szkole ma poprawić efekty kształcenia uczniów. Nauczyciele i nauczycielki przeszli specjalistyczne szkolenia, które sfinansował wójt gminy Jedlińsk. Szkoła uzyskała zgodę ministra edukacji narodowej na wprowadzenie nowej metody. Badania będą prowadzone pod opieką naukowców z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, na podstawie programu edukacyjno-terapeutyczno-rozwojowego „Jak się ruszasz, tak się uczysz”, rekomendowanego przez Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów.
PAP - Nauka w Polsce, 6 września 2010
PAP - Nauka w Polsce, 6 września 2010
A.R./A.D., 6 września 2010