Monitor.edu.pl / Newsy Edukacyjne Kanał RSS: Monitor Edukacji

Jak ulepszyć maturę i dostosować do nowych programów?

Kanał RSS: Newsy edukacyjne
W poniedziałek 4 maja w MEN kilkudziesięciu nauczycieli akademickich i ekspertów edukacyjnych dyskutowało, jak ulepszyć maturę i dostosować do nowych programów, które w przyszłym roku wchodzą do szkół.

MEN chce zmienić m.in. ustny egzamin z polskiego. Teraz to indywidualna prezentacja na wybrany przez ucznia temat. Od lat mnożą się wobec niej zarzuty – że kwitnie handel prezentacjami; że nawet najmniej zdolny uczeń jest w stanie wyuczyć się tematu na pamięć. Jak dotąd żadne decyzje nie zapadły. „Chcemy, by szkoła miała coraz więcej do powiedzenia w sprawie swoich uczniów” – mówił Krzysztof Konarzewski, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Ale zapewniał, że CKE nie zamierza odchodzić od tzw. zewnętrznego systemu egzaminowania. Czyli nadal pytania do prac pisemnych będą jednakowe w całym kraju i sprawdzane poza szkołą maturzysty.

Dzień przed maturą prof. Konarzewski krytykował w „Dzienniku” system oceniania prac pisemnych z polskiego i zapowiedział, że w przyszłym roku go zmieni. Chodzi o schemat z przykładowymi poprawnymi odpowiedziami. Sprawdzający matury egzaminatorzy stosują go także do maturalnych wypracowań. Według krytyków, to ogranicza uczniów i krzywdzi zdolnych, oryginalnie myślących. „Teraz prace maturalne są oceniane analitycznie, czyli egzaminator sprawdza, ile z wybranych elementów w danej pracy się znajduje. Wolałbym, żeby je oceniać raczej tak, jak się ocenia naturalnie czyjąś wypowiedź: czy przekonują mnie argumenty? Czy wypowiedź jest spójna i komunikatywna?” – mówił dyrektor CKE.

Gazeta Wyborcza, 5 maja 2009
A.D./A.R./A.B., 5 maja 2009

Twoja opinia


Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Fundusze EOG Fundacja im. Stefana Batorego Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży