25 lutego w Warszawie dyrektorzy przedszkoli, nauczyciele, przedstawiciele organów prowadzących i kuratoriów oświaty spotkali się na konferencji „Reforma w przedszkolu – programy, diagnoza, nadzór”. Konferencję zorganizował miesięcznik „Dyrektor Szkoły” i Wydawnictwo Wolters Kluwer.
W Polsce niecałe 60 proc. dzieci jest objętych wychowaniem przedszkolnym, z czego tylko 30 proc. na wsiach. To jeden z najniższych wskaźników upowszechniania edukacji przedszkolnej w Unii Europejskiej.
Jednym z głównych tematów dyskusji był o finansowanie przedszkoli. Zdaniem ekspertów, sytuację mogłoby poprawić objęcie przedszkoli subwencją oświatową. Uczestnicy konferencji podkreślali, że przynajmniej część rządowych środków powinna być przeznaczana na przedszkola.
Prof. Elżbieta Putkiewicz z Uniwersytetu Warszawskiego podkreśliła, że OECD w raportach wyraźnie doradza, aby organizacja przedszkoli była dobrem publicznym. Oznacza to, że dostęp do przedszkoli powinien być bezpłatny dla wszystkich dzieci. System ten szczególnie rozwinięto m.in. w Finlandii i Norwegii. Drugi nurt zakłada urynkowienie szkół, gdzie edukacja traktowana jest jako dobro socjalne: niektórzy rodzice płacą mniej, niektórzy dużo więcej za dostęp do przedszkoli.
Elżbieta Tołwińska – Królikowska z Federacji Inicjatyw Oświatowych podkreślała, że system edukacji przedszkolnej zupełnie inaczej wygląda na wsiach i wiele propozycji ustawodawcy nie uwzględnia specyficznej sytuacji małych wiejskich placówek.
Podczas konferencji dyskutowano również o pozyskiwaniu funduszy europejskich, nowym nadzorze pedagogicznym w przedszkolach, opracowaniu programów wg nowej podstawy programowej.
Serwis Samorządowy PAP, 25.02.2010
W Polsce niecałe 60 proc. dzieci jest objętych wychowaniem przedszkolnym, z czego tylko 30 proc. na wsiach. To jeden z najniższych wskaźników upowszechniania edukacji przedszkolnej w Unii Europejskiej.
Jednym z głównych tematów dyskusji był o finansowanie przedszkoli. Zdaniem ekspertów, sytuację mogłoby poprawić objęcie przedszkoli subwencją oświatową. Uczestnicy konferencji podkreślali, że przynajmniej część rządowych środków powinna być przeznaczana na przedszkola.
Prof. Elżbieta Putkiewicz z Uniwersytetu Warszawskiego podkreśliła, że OECD w raportach wyraźnie doradza, aby organizacja przedszkoli była dobrem publicznym. Oznacza to, że dostęp do przedszkoli powinien być bezpłatny dla wszystkich dzieci. System ten szczególnie rozwinięto m.in. w Finlandii i Norwegii. Drugi nurt zakłada urynkowienie szkół, gdzie edukacja traktowana jest jako dobro socjalne: niektórzy rodzice płacą mniej, niektórzy dużo więcej za dostęp do przedszkoli.
Elżbieta Tołwińska – Królikowska z Federacji Inicjatyw Oświatowych podkreślała, że system edukacji przedszkolnej zupełnie inaczej wygląda na wsiach i wiele propozycji ustawodawcy nie uwzględnia specyficznej sytuacji małych wiejskich placówek.
Podczas konferencji dyskutowano również o pozyskiwaniu funduszy europejskich, nowym nadzorze pedagogicznym w przedszkolach, opracowaniu programów wg nowej podstawy programowej.
Serwis Samorządowy PAP, 25.02.2010
A.B./A.D., 25 lutego 2010
Zobacz też:
Obywatelska Inicjatywa Ustawodawcza ZNP