Od pół roku MEN nie podejmuje decyzji w sprawie udziału w międzynarodowych badaniach PIRLS dotyczących czytania i rozumienia tekstu przez dziesięciolatki. Po raz pierwszy wyniki tych badań z udziałem polskich uczniów opublikowano w 2007 roku.
Zdaniem prof. Krzysztofa Konarzewskiego z Instytutu Psychologii PAN i koordynatora badań PIRLS w Polsce niechęć MEN do testu wynika z niezbyt dobrych wyników, jakie osiągnęli polscy uczniowie. „Gdyby raport z tych badań okazał się sukcesem, to zapewne byśmy je powtórzyli, ale Polska w 2006 r. wypadła na 29. miejscu na 45 badanych krajów, daleko za większością krajów europejskich, więc urzędnicy MEN nie chcą psuć sobie dobrego samopoczucia takimi dzwonkami alarmowymi" - przekonuje Konarzewski.
Prof.. Konarzewski mówi jeszcze o innej korzyści: „W sytuacji, kiedy MEN planuje obniżyć wiek szkolny do 6 lat, dobrze by było znać umiejętności tych uczniów, którzy rozpoczęli naukę w wieku lat 7, by potem można je porównać z wynikami tych dzieci, które pójdą do szkoły, mając lat 6. To bez wątpienia pomoże udoskonalić system kształcenia" - przekonuje profesor.
Dziennik, 13.06.2008
Zdaniem prof. Krzysztofa Konarzewskiego z Instytutu Psychologii PAN i koordynatora badań PIRLS w Polsce niechęć MEN do testu wynika z niezbyt dobrych wyników, jakie osiągnęli polscy uczniowie. „Gdyby raport z tych badań okazał się sukcesem, to zapewne byśmy je powtórzyli, ale Polska w 2006 r. wypadła na 29. miejscu na 45 badanych krajów, daleko za większością krajów europejskich, więc urzędnicy MEN nie chcą psuć sobie dobrego samopoczucia takimi dzwonkami alarmowymi" - przekonuje Konarzewski.
Prof.. Konarzewski mówi jeszcze o innej korzyści: „W sytuacji, kiedy MEN planuje obniżyć wiek szkolny do 6 lat, dobrze by było znać umiejętności tych uczniów, którzy rozpoczęli naukę w wieku lat 7, by potem można je porównać z wynikami tych dzieci, które pójdą do szkoły, mając lat 6. To bez wątpienia pomoże udoskonalić system kształcenia" - przekonuje profesor.
Dziennik, 13.06.2008
I. D., 13 czerwca 2008
Zobacz też:
PIRLS - badanie w biegłości czytania dziesięciolatków