W Dzienniku Ustaw Nr 164, poz. 1154 i 1155 ukazały się dwa Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania. Mówiąc najkrócej, są to te akty prawne, w których zapisano zmiany egzaminu maturalnego zapowiedziane przez ministra.
Szczegółowy opis matury w 2007 roku i w następnych latach zamieścimy w Monitorze w poniedziałek 25 września. Tymczasem informujemy, że na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zaczęły się ukazywać aneksy do informatorów maturalnych, w których można znaleźć przykładowe arkusze egzaminacyjne poziomu podstawowego i rozszerzonego wraz z kryteriami oceniania. Dotychczas opublikowano język polski, język angielski, historię i matematykę. Przypominamy również, że tegoroczni maturzyści składają wstępne deklaracje dotyczące egzaminu do 30 września, ale na deklarację końcową mają czas do 20 grudnia 2006.
Z maili przysyłanych do Monitora wynika, że maturzyści 2007 odczuwają spory niepokój na myśl o egzaminie. To zrozumiałe. Do naturalnych obaw dołączył dodatkowy stres wynikający z niepewności. Nie wiadomo jeszcze, jak do zmiany matury odniosą się szkoły wyższe, czy zmienią kryteria naboru i kiedy je ogłoszą. Nie można jeszcze ocenić różnicy w wymaganiach poziomu podstawowego i rozszerzonego. Wiele wątpliwości budzi sposób przeliczania punktów uzyskanych na poziomie rozszerzonym na wynik poziomu podstawowego.
Czekamy na kolejne aneksy, przygotowujemy szczegółową analizę zmian.
Szczegółowy opis matury w 2007 roku i w następnych latach zamieścimy w Monitorze w poniedziałek 25 września. Tymczasem informujemy, że na stronach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zaczęły się ukazywać aneksy do informatorów maturalnych, w których można znaleźć przykładowe arkusze egzaminacyjne poziomu podstawowego i rozszerzonego wraz z kryteriami oceniania. Dotychczas opublikowano język polski, język angielski, historię i matematykę. Przypominamy również, że tegoroczni maturzyści składają wstępne deklaracje dotyczące egzaminu do 30 września, ale na deklarację końcową mają czas do 20 grudnia 2006.
Z maili przysyłanych do Monitora wynika, że maturzyści 2007 odczuwają spory niepokój na myśl o egzaminie. To zrozumiałe. Do naturalnych obaw dołączył dodatkowy stres wynikający z niepewności. Nie wiadomo jeszcze, jak do zmiany matury odniosą się szkoły wyższe, czy zmienią kryteria naboru i kiedy je ogłoszą. Nie można jeszcze ocenić różnicy w wymaganiach poziomu podstawowego i rozszerzonego. Wiele wątpliwości budzi sposób przeliczania punktów uzyskanych na poziomie rozszerzonym na wynik poziomu podstawowego.
Czekamy na kolejne aneksy, przygotowujemy szczegółową analizę zmian.
Irena Dzierzgowska, 23 września 2006